Vi som har minnen från eran med tablåtv minns reklampauserna. På alla kanaler förutom ettan och tvåan avbröts sändningen för ett segment med reklam. Halvtimmesprogram som The Simpsons hade en reklampaus mitt i programmet. Lite längre 45- och 60-minutersprogram hade två eller kanske tre pauser.
TV serier (och filmer) var faktiskt anpassade för reklampauser. Det blir tydligt när man ser ett avsnitt från någon TV serie utan reklam. Vid vissa punkter drar handlingen ihop sig och det går att göra ett avbrott utan att det känns märkligt. Youtube har förstört detta ordning. Nu kan reklamen dyka upp lite när som helst. Man vet inte hur långt ett reklaminslag är heller. Forna tiders reklampauser var en perfekt möjlighet för ett besök på toaletten eller för att göra en expedition till skafferiet för att hämta mer chips.
Väldigt korta pauser, som dyker upp plötsligt, förstör bara. Hur många gånger har man inte hört att avbrott och distraktioner förstör ditt fokus på jobbet, man blir stressad och har svårt att komma tillbaka till det man företog sig med. Extra hemskt är det att det inte är ett fixt antal pauser på video, går man tillbaka för att se något en gång till kan ett reklambudskap dyka upp ännu en gång! Varför inte bara spela allt vid början och sedan låta oss vara ifred.
Är man en frekvent tittare på Youtube-program är Youtube premium är god investering och man värnar om sin koncentration och uppmärksamhet.
Se även mitt inlägg om vad som egentligen är gratis på Internet. Youtube premium är ett bra exempel på det betalinternet som jag menar är bättre än ett övervakningsinternet.