Den sista snygga bilen

Något har hänt med bilar. De ser ovanligt dumma ut nu för tiden. Visst ser ser alla klassiska bilar bättre ut än sina moderna kusiner.

Skönhet från 60-talets början, dock ingen folkbil. (Brian Snelson, CC BY 2.0)

Man ser bara bilister från hakan och uppåt när en bil åker förbi. Det ser ut som ett litet huvud är ute och kör en väldigt stor bil. Speciellt Volvo V90 är en stor syndare.

Bildörrarna har blivit högre och A-B-C stolparna har blivit både större och bredare. Att ha armen bekvämt liggandes på bildörren är omöjligt, utom för lastbilsförare eller de som av någon märklig anledning kör en amerikansk bautabil, vilket tar bort mycket glädje från landsvägskörning under sommarmånaderna. Linjen från bilens front längs dörrarnas överkant är också distinkt sluttande pekande uppåt

Toyota Corolla generation 8. (Rudolf Sticker)
Toyota Corolla generation 12. (EurovisionNim, CC BY-SA 4.0)

Två årgångar Toyota Corolla från 1995 och 2018. En tydlig skillnad i dörr- och fönsterstorlek.

Regler för krock och fotgängarsäkerhet är är tyvärr inte alltid förenliga med grace.

Nyare fordon har högre och trubbigare frampartier för att öka chansen för en påkörd person att klara sig utan allvarliga skador. Det i sin tur ger bilen en högre profil eftersom det hade sett konstigt ut om del av bilen framför A-stolpen var högre än den delen som låg bakom. Mer metall i bilen än glas ger också mer material som kan deformeras kontrollerat än glas, glas är också tyngre än plåt och plast.

Den massa som en bildörr ska klara av att skydda en krockdocka från i ett krocktest har ökat, och mer metall i dörren avhjälper det problemet. En modern bil ska dessutom klara av att hamna på taket utan att krossa passagerarna vilket kräver en konstruktion som klarar en hel del vikt. Man hade kunnat bygga en sådan konstruktion av starka stålrör, men det är billigare med ark utav bockad plåt för att ge extra styvhet. Billigare men skrymmande. Moderna bilars mer aerodynamiska form med stark sluttande framrutor gör att A-stolpen måste bära mycket last i en ofördelaktig vinkel som i sin tur kräver mer material.

A-B-C och taket innesluter också ofta krockkuddar som tar plats.

Ljusglimtar finns dock i det bokstavliga och bildliga mörkret (det kommer inte in så mycket ljus när bilrutorna är små). Tesla visar att man kan bygga en bil som inte ser ut en bulle.

Den dagen el är så billigt att biltillverkare kan unna sig bygga bilar som inte slaviskt måste vara väldigt aerodynamiska skulle Model 3 kunna vara inspiration till en mer klassiskt kantig bil med låga dörrar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *